Το τί έχουμε ακούσει αυτές τις μέρες σχετικά με τα γεγονότα στη Νέα Φιλαδέλφεια δεν λέγεται. Στραβώματα, απορίες, γκρίνια, απαιτήσεις για ξεκάθαρες θέσεις και απαντήσεις, καταγγελίες, παροτρύνσεις να αφιερώσουμε ένα τεύχος για «ΑΕΚ, Ρυθμιστικά Σχέδια, Νέα Φιλαδέλφεια, Κόντρα και Στρούγκα». Ο καθένας από την πλευρά του. Το μετερίζι του. Το στρατόπεδό του. Από τη μια πλευρά οι οπαδοί (όχι μόνο της ΑΕΚ), από την άλλη οι «πολιτικοποιημένοι» και κάπου στη μέση οι οπαδοί με πολιτική και κοινωνική συνείδηση και οι «πολιτικοποιημένοι» με γνώση και εμπειρία από κερκίδα, γήπεδα και οπαδιλίκι. Ακούσαμε επίσης πως επειδή την επόμενη μέρα από την Παρασκευή 27 Ιουνίου, αναδημοσιεύσαμε ένα χρονικό από το site mpalothia (πάνω στο μούδιασμα από το άκουσμα των γεγονότων, το οποίο και κατεβάσαμε), πήραμε αυτόματα θέση. Διαλέξαμε στρατόπεδο. Χαμός. Δικαιολογημένα. Δεν ήταν καθόλου ασήμαντα τα γεγονότα της Νέας Φιλαδέλφειας και ειδικά η επίθεση στον αυτοδιαχειριζόμενο κοινωνικό χώρο της Στρούγκας. Δεν είναι, και δεν θα είναι καθόλου ασήμαντα τα όσα πιθανόν θα συμβούν τις επόμενες μέρες στη Ν.Φ. Το λέμε έτσι ξεκάθαρα και το τονίζουμε γιατί εισπράξαμε από κάποιους μια άποψη του στυλ «απαξιώνετε τα γεγονότα για αυτό δεν μιλάτε». Να ξεκαθαρίσουμε επίσης πώς, από όσο θα έχετε καταλάβει όσοι παρακολουθείτε στενά το περιοδικό, δεν ασχολούμαστε ως επί το πλείστον με την ελληνική οπαδική σκηνή. Ούτε αποκλειστικά με τη διεθνή οπαδική σκηνή. Δεν είμαστε ένα κλασσικό οπαδικό έντυπο / φανζίν με την έννοια πως τα θέματά μας καλύπτουν διάφορες πτυχές του κόσμου των σπορ και των γηπέδων. Όσο σημαντικό για εμάς είναι παρουσιάσουμε την προσωπικότητα ενός ποδοσφαιριστή ή μπασκετμπολίστα άλλο τόσο σημαντικό είναι μια παρουσίαση ενός οπαδικού γκρουπ. Όσο μας ενδιαφέρει το «κοινωνικό και πολιτικό νόημα των σπορ», άλλο τόσο, ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο μας ενδιαφέρει «η οπαδική κουλτούρα και η εμπειρία του γηπέδου». Άρα, και λόγω του χαρακτήρα του περιοδικού αλλά και άλλων λόγων που δεν είναι της παρούσης, δεν έχουμε δεσμευτεί ποτέ και πουθενά πως θα γράφουμε σε χρόνο dt την άποψη μας, ωσάν πολιτικό γραφείο, για κάθε τι που αφορά την ντόπια οπαδική σκηνή. Ευτυχώς, υπάρχουν άλλα projects και πρωτοβουλίες που ασχολούνται σοβαρά και μεθοδικά με την εδώ κατάσταση, και μάλιστα σε κάποια από αυτά συμμετέχουμε κιόλας. Άρα εμείς επιλέγουμε πού, πότε και για ποιο θέμα ελληνικής επικαιρότητας θα γράψουμε και πώς θα ασχοληθούμε.
Στο θέμα μας. Παρακάτω δεν θα διαβάσετε ακόμα μια εκδοχή των γεγονότων. Πώς ξεκίνησε το σκηνικό, τι είχε προηγηθεί, ποιοι ήταν «μπροστά», ποιοι στη μέση και ποιοι απέναντι. Ούτε δημοσιογράφοι είμαστε, ούτε αυτόπτες μάρτυρες, ούτε τίποτα. Το μόνο που θα πούμε είναι η δική μας άποψη, οι δικές μας σκέψεις για το συγκεκριμένο γεγονός αλλά και γενικώς για τέτοια περιστατικά που κατά τη γνώμη μας δεν έχουν χρώμα και οπαδική προτίμηση. Στην θέση των Αεκτζήδων και της ORIGINAL 21 θα μπορούσε να είναι οι Παναθηναϊκοί, οι Ολυμπιακοί, οι Παοκτζήδες και πάει λέγοντας.
Και οι τρεις που είμαστε υπεύθυνοι έκδοσης του περιοδικού (όπως και αρκετοί εκ των συνεργατών μας) έχουμε περάσει (ή ακόμα συμμετέχουν) από (φοιτητικές) συλλογικότητες και πολιτικά στέκια μέχρι καταλήψεις και χώρους που αντιπρότειναν ένα διαφορετικό μοντέλο διαχείρισης της καθημερινότητας, που πήγαινε κόντρα στο κυρίαρχο ρεύμα, για αυτό είχαν και ένα σωρό εχθρούς: αστυνομία, φασίστες, δημοτική εξουσία, ιδιωτικά συμφέροντα, εισαγγελείς και «αγανακτισμένους πολίτες». Έχουμε παίξει το κεφάλι μας υπερασπίζοντας τέτοιους χώρους, και άπειρες φορές έχουμε βρεθεί στο δρόμο διαδηλώνοντας την αλληλεγγύη μας. Ξέρουμε λοιπόν τι σημαίνει να φτιάχνεις χωρίς καμιά βοήθεια χρηματική ή άλλη πολιτική καβάτζα, από την αρχή ένα τέτοιο χώρο και να παλεύεις για την ασφάλεια του, την διατήρηση του χαρακτήρα του και ενίοτε για τη σωτηρία του.
Επειδή τυγχάνει να γνωρίζουμε πρόσωπα και πράγματα, ένα μεγάλο κομμάτι των οργανωμένων στην ORIGIINAL 21, εκτιμά, σέβεται και στέκεται αλληλέγγυο σε τέτοιου είδους εγχειρήματα. Ένας χρόνος και κάτι έχει περάσει από την εκκένωση της Villa Amalias όπου η ORIGINAL 21, μεταξύ άλλων οπαδών ανά την Ελλάδα, σήκωσε πανί στο γήπεδο με το σύνθημα «Κάτω τα χέρια από τις καταλήψεις». Βέβαια τότε, αυτή η οπαδική κίνηση αλληλεγγύης, δεν πολυαπασχόλησε και κανέναν, δημοσιογράφο, πολιτικό αναλυτή ή ριζοσπαστικό πολιτικό υποκείμενο. Πέρασε στο ντούκου. Ένα χρόνο και κάτι από τότε, κάποιοι από την ORIGINAL 21 βάζουν χέρι σε μια κατάληψη. Για ένα θέμα ζωτικής σημασίας για εκείνους. Το γήπεδο στη Νέα Φιλαδέλφεια. Θεωρώντας, δικαίως ή αδίκως, πως τα μέλη του συγκεκριμένου στεκιού, στέκονται απέναντι και εμπόδιο στη δημιουργία του γηπέδου. Όσον αφορά τη συγκεκριμένη επίθεση, αδιαπραγμάτευτα και κάθετα, είναι τεράστια ντροπή και μελανή σελίδα για την R21 κυρίως, αλλά και για όλους όσους δηλώνουν οπαδοί με άποψη και κοινωνική συνείδηση. Είναι ένα τεράστιο λάθος, που όπως γράψαμε και στη σελίδα μας στο fb, κηλιδώνει ολόκληρη την οπαδική σκηνή, γιατί ακριβώς δίνει ακόμα ένα δικαίωμα και πάτημα σε όσους θεωρούν τους οπαδούς καμένους, ανεγκέφαλους και «εχθρούς του κινήματος» να μιλήσουν ξανά για ζώα, πρεζάκια και πολύ περισσότερο για μισθοφόρους, βαλτούς και ιδιωτικούς στρατούς. Τα “πρεζάκια” λοιπόν λένε: «Κάπου εκεί λοιπόν έρχεται και το δικό μας ΛΑΘΟΣ. Λάθος που δεν μπορέσαμε να συγκρατήσουμε τα νεύρα μας, που δεν μπορέσαμε να συγκρατήσουμε τον απλό κόσμο, που δεν μπορέσαμε να συγκρατήσουμε μέλη της ORIGINAL, που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε την επίθεση σε έναν αυτοδιαχειριζόμενο κοινωνικό χώρο . Ένα λάθος που έκανε να γελάνε τα ζώα που πριν μια βδομάδα μας γέμιζαν χημικά στην Κυψέλη», αναφέρει η ανακοίνωση της ORIGINAL 21 δέκα μέρες περίπου μετά τα γεγονότα. Είναι πραγματικά προς τιμήν τους που αναγνώρισαν το λάθος και που άμεσα προχώρησαν στην αυτοκριτική τους. Όσοι, κυρίως από πολιτικούς χώρους, δεν δέχονται τη «συγνώμη» των άμεσα ή έμμεσα υπευθύνων για εκείνη τη νύχτα, μάλλον ξεχνούν πως σε πολλές περιπτώσεις δράσεις πολιτικού και κινηματικού χαρακτήρα έχουν εξελιχτεί σε τεράστια λάθη που ποτέ κανείς δεν έκανε την αυτοκριτική του, και μάλιστα δημόσια και υπεύθυνα.
Για μας το πρόβλημα σε σχέση με τέτοιου είδους περιστατικά, περιστατικά δηλαδή που πρέπει να υπάρξει διαχείριση της διαφωνίας για ένα καυτό ζήτημα όπως η ανέγερση ενός γηπέδου, του σπιτιού των οπαδών, (και όχι μόνο), είναι πως στις περισσότερες των περιπτώσεων γίνεται με όπλα την επιβολή, τη βία και την καφρίλα. Γίνεται με την ατάκα, και τη λογική, εδώ μόνο ΑΕΚ (όπως εδώ μόνο ΠΑΟ, μόνο ΟΣΦΠ και πάει λέγοντας). Αυτή τη συμπεριφορά την είχαν εντοπίσει πολύ εύστοχα οι RFU με την ανακοίνωση που είχαν βγάλει μετά τα περσινά γεγονότα στη Νέα Ιωνία. Όπως θα θυμάστε πέρυσι κάποιοι οπαδοί της ΑΕΚ εισέβαλαν στο χώρο του φεστιβάλ την πρώτη μέρα και απαίτησαν να διακοπεί το φεστιβάλ, «να τα μαζέψουμε και να φύγουμε», καθότι στη Νέα Ιωνία «μόνο ΑΕΚ» και «κανείς αλλόθρησκος». Σε εκείνη την περίπτωση είχαμε να κάνουμε με μια, ας την πούμε οπαδική διαμάχη. Δεν υπήρχαν πολιτικά ζητήματα στη μέση. Ούτε στην άκρη, ούτε πουθενά. Στην περίπτωση των γεγονότων στη Νέα Φιλαδέλφεια, όχι μόνο στο πέσιμο στην Στρούγκα αλλά και τις προηγούμενες και τις επόμενες η παρουσία των οπαδών της ΑΕΚ στις εκδηλώσεις και συγκεντρώσεις των κατοίκων που αντιδρούν στο Ρυθμιστικό 81 και 82, συνοδεύονταν από το επιχείρημα «εδώ μόνο ΑΕΚ». Δηλαδή, όποιος με οποιονδήποτε τρόπο αντιδρά σε αποφάσεις και νομοθετικές ρυθμίσεις που πιθανά να δημιουργήσουν πρόβλημα στην κατασκευή του γηπέδου, δεν έχει δικαίωμα να εκφράσει τη γνώμη του. Επίσης, δεν θεωρούμε σωστή την επιλογή της αντισυγκέντρωσης. Εσύ συγκεντρώνεσαι για το δικό σου δίκιο, εγώ θα συγκεντρωθώ ίδια μέρα και ώρα και για το δικό μου δίκιο. Αυτή η επιλογή, και με τις καλύτερες των προθέσεων να γίνεται, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε απρόβλεπτες και δυσάρεστες καταστάσεις όπως τελικά έγινε. Οι μόνες αντισυγκεντρώσεις που υποστηρίζουμε είναι αυτές των αντιφασιστών εναντίον των φασιστικών δημόσιων συναθροίσεων. Εντάξει όμως κύριοι, ψυχραιμία, δεν συμμεριζόμαστε την άποψη, την εκτίμηση περί των γεγονότων για την ακρίβεια, που τις προηγούμενες μέρες είχε εκφραστεί από διάφορες πολιτικές οργανώσεις και κινήσεις πως πρόκειται για τραμπούκους, μπράβους και φασίστες που απαγορεύουν την αντίθετη από αυτούς άποψη. Ας θυμηθούν όλοι αυτοί, και εμείς μαζί γιατί το έχουμε κάνει στο παρελθόν, πως οι φωνές, τα συνθήματα και η δημιουργία αναμπουμπούλας σε συνελεύσεις φοιτητικές ή συγκεκριμένων πολιτικών παρατάξεων προκειμένου να φτιαχτεί κλίμα και τελικά να αποτραπεί να συζητηθεί ένα θέμα, ήταν και είναι μια πάγια τακτική. Πολλές φορές μάλιστα έπεφτε και κανά χαστούκι, στην καλύτερη. Αυτό δεν σημαίνει πως πρόκειται για τραμπούκους και μαφιόζους. Είναι μια πρακτική προσπάθεια επιβολής της άποψης μιας ομάδας. Οπαδικά μιλώντας, και επειδή ένα από τα πράγματα που παλεύουμε μέσα από το περιοδικό μας είναι η καλλιέργεια μιας υγιούς οπαδικής κουλτούρας, δεν βγάζει πουθενά η λογική «εδώ μόνο εμείς». Περισσότερο πρόβλημα δημιουργεί και πάει πίσω την όποια προσπάθεια να πάει ένα βηματάκι πιο μπροστά η οπαδική σκηνή, παρά θετικά αποτελέσματα έχει. Ακόμα και για τον ίδιο που το λέει. Γιατί, όπως είχαμε γράψει πριν τρία τεύχη με αφορμή τα γεγονότα στο περσινό φεστιβάλ των RFU, αν κάποιοι προσπαθούν μέσω φεστιβάλ, συνεννοήσεων, συντονιστικών και λοιπών πρωτοβουλιών να αναδείξουν τα προβλήματα της «οπαδικής κοινότητας» και κάποιοι λειτουργούν αντιδραστικά σε αυτές τις κινήσεις, ζημιωμένη βγαίνει όλη η οπαδική σκηνή. Και αυτό θα φανεί αργά ή γρήγορα με άλλες αφορμές. Όταν η αντίπαλη πλευρά είναι οτιδήποτε άλλο πλην αντίπαλων οπαδών, όπως δηλαδή στην περίπτωση της Νέας Φιλαδέλφειας όπου έχουμε μια κοινωνικοπολιτική κίνηση διαμαρτυρίας, δεν γίνεται να αντιμετωπίζεις την άλλη άποψη με την ίδια λογική «εδώ μόνος εμείς». Δηλαδή στη Νέα Φιλαδέλφεια μόνο οι Αεκτζήδες και οι απόψεις τους; Ούτε άλλοι φορείς με τις δικές τους απόψεις; Ούτε άλλες πολιτικές πρωτοβουλίες με άλλο σκεπτικό και ιδέες; Κλείνοντας αυτό το κομμάτι, μια τελευταία σημείωση: η μόνη σημασία του «μόνο ΑΕΚ» ή του «μόνο ΠΑΟ» ή του «μόνο Απόλλων» είναι όταν αυτό απευθύνεται στον Μελισσανίδη ή στον Αλαφούζο ή στον Μονεμβασιώτη. Στον ιδιοκτήτη – επιχειρηματία δηλαδή της ομάδας που στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων χρησιμοποιούν την ομάδα, τον σύλλογο που αγαπάμε και στηρίζουμε από μικρά παιδιά, για δικό τους συμφέρον και πολιτικές και οικονομικές επιδιώξεις. Εκεί θα πρέπει οι οπαδοί να τρίψουν στη μούρη των διοικούντων τη σημαία με το «μόνο ο σύλλογος» για να καταλάβουν πως η ομάδα δεν είναι τα λεφτά τους και οι καλοπροαίρετοι ή κακοπροαίρετοι σκοποί τους αλλά είναι το γήπεδο, η φανέλα, οι παίκτες, οι οπαδοί, η ιστορία, το σήμα και τα χρώματα. Για αυτό, για να κάνουμε και ένα σχόλιο για το θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ που ισχύει φυσικά για όλες τις ομάδες και τους οπαδούς τους, θα ήταν ιδανικό το γήπεδο να ανήκει στον ίδιο το σύλλογο, θα ήταν ιδανικό η ομάδα να ανήκει στον ίδιο το σύλλογο. Όπως για παράδειγμα στη Γερμανία όπου κανείς ιδιοκτήτης ή επενδυτής δεν μπορεί να κατέχει το 51% {50+1 %, δηλαδή 50,00001% στην πραγματικότητα} των μετοχών μιας ομάδας και έτσι για σοβαρά ζητήματα όπως η ανέγερση ή η ανάπλαση ενός γηπέδου, η αλλαγή του σήματος της ομάδας κτλ αποφασίζουν όλοι μαζί οι συν-«ιδιοκτήτες» – μέτοχοι – φίλοι του συλλόγου και ο ένας ιδιοκτήτης – επιχειρηματίας – επενδυτής. Γιατί κανένας, μα κανένας δεν θα πρέπει να είναι πάνω από την ομάδα. Ούτε ο πρόεδρος, ούτε το Διοικητικό Συμβούλιο, ούτε το αγωνιστικό team, ούτε οι οπαδοί, ούτε κανένας. «Μόνο ο Σύλλογος»… Είναι πάντως σημαντικό, αυτό που αναγράφεται και στις δύο ανακοινώσεις της ORIGINAL 21 για το θέμα του γηπέδου. Οι οργανωμένοι οπαδοί της ΑΕΚ δεν ζητούν μεγαλεία, ούτε χλιδή, ούτε εμπορικά κέντρα, ούτε μαγαζάκια, ούτε χαϊλίκια, ούτε σκατά. Και αυτό θα έπρεπε από τους πολιτικούς φορείς που «πολεμούν το εμπόρευμα» και την καταναλωτική κοινωνία να έχρηζε εκτίμησης. Ένα γήπεδο για να στεγάσει αναμνήσεις, πάθη, ιστορίες και μαζικές συγκινήσεις, όχι βόλτα για ψώνια, φαγητό και επώνυμες σακούλες. «Ένα γήπεδο που θα στεγάσει τα όνειρα χιλιάδων Eνωσιτών, ένα γήπεδο αντάξιο της ιστορίας της μεγαλύτερης ομάδας του κόσμου. Ένα γήπεδο στην Νέα Φιλαδέλφεια. Ένα γήπεδο όπως ονειρευόμαστε, κόσμημα για την ομάδα μας και για την πόλη της Νέας Φιλαδέλφειας. Με απόλυτο σεβασμό στην πόλη, μέσα σε όρους πολεοδομικούς, με σεβασμό στον κοινωνικό ιστό της πόλης, χωρίς εμπορικές χρήσεις. Ένα τέτοιο γήπεδο ονειρευόμαστε ΟΛΟΙ !!”
Από την άλλη μπάντα, δηλαδή των πολιτικών κομμάτων, οργανώσεων και πολιτικών φορέων που αναμείχτηκαν σε αυτή την κόντρα με τους οπαδούς της ΑΕΚ, ακούστηκαν και γράφτηκαν πράγματα εκτός πραγματικότητας, στην καλύτερη, εξυπηρετώντας πολιτικάντικους σκοπούς στη χειρότερη. Άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα από τον κόσμο της κερκίδας και του γηπέδου (όχι όλοι φυσικά για να μην παρεξηγηθούμε) που το μόνο που έβλεπαν μπροστά τους και απέναντι τους ήταν υπάλληλους, τσιράκια του Μελισσανίδη, μπράβους και φασίστες. Δεν χρειάζεται εδώ να πούμε για την αντιφασιστική στάση της ORIGINAL 21 όλα αυτά τα χρόνια. Αν κανείς ψάξει στο internet ή ρωτήσει κάποιον που έχει εικόνα του θέματος μπορεί να το διαπιστώσει. Επίσης, μπορεί να ρωτήσει και να μάθει αν προσφέρει υπαλληλίκι στον Τίγρη. Προσοχή: είναι διαφορετικό να γράφεται για υπάλληλους και μισθοφόρους και άλλο να γράφεται πως με τον τρόπο που διαχειρίζονται την κατάσταση οι οπαδοί της ΑΕΚ εξυπηρετούν τα συμφέροντα του Τίγρη. Είναι άλλο να λες για φασίστες που την έπεσαν στη Στρούγκα λόγω αντίπαλων πολιτικών ιδεών και άλλο να λες για κάφρους και χουλιγκάνους που την πέφτουν οπουδήποτε χωρίς κανένα κριτήριο. Και στην τελική, αν όντως υπήρξαν άτομα από την ORIGINAL 21 που την έπεσαν στη Στρούγκα και λόγω πολιτικών ιδεών ή αποκλειστικά λόγω πολιτικών ιδεών είναι σίγουρα ένα ζήτημα που εσωτερικά μπορεί να το λύσουν μόνο οι ίδιοι οι οργανωμένοι οπαδοί της ΑΕΚ. Εξάλλου, προς απογοήτευση ίσως κάποιων που θα ήθελαν να δουν τη μετάλλαξη της κερκίδας της ΑΕΚ από αντιφά σε φα, οι ίδιοι το ξεκαθάρισαν για ακόμα μια φορά: «Ένα λάθος το οποίο προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν για δικούς τους σκοπούς φασιστικά site. Σε αυτούς τους φασίστες δηλώνουμε απερίφραστα πως η ORIGINAL 21 δεν θα παίξει το πολιτικό παιχνίδι που επιδιώκουν. Η πόρτα της ΟRIGINAL ήταν , είναι και θα είναι πάντα κλειστή για εσάς και τις ναζιστικές ιδέες σας. Ιδέες που δεν αρμόζουν στις προσφυγικές ρίζες της ΑΕΚ.» Να τονίσουμε βέβαια το εξής: ο αντιφασισμός δεν είναι λεζάντα και ταμπέλα. Είναι στάση ζωής και συγκεκριμένη αντίληψη για τα πράγματα. Πάλι σε σχέση με αυτό το ζήτημα, ένα ζήτημα που ετέθη σε αυτήν την κόντρα μεταξύ Αεκτζήδων και Στρούγκας, έχουμε γράψει την άποψή μας πριν δύο τεύχη με αφορμή τη δολοφονία του Φύσσα και τη στάση των οπαδών στην Ελλάδα. Να το ξαναπούμε: «Υπάρχει η αντίληψη πως άλλο πράγμα να είσαι ή να δηλώνεις αντιφασίστας οπαδός και άλλο πώς την βλέπεις οπαδικά, τι μυαλά κουβαλάς σε σχέση με κάθε είδους οικονομικά νταραβέρια, σε σχέση με τη διοίκηση ή σε σχέση με το «μέχρι πού φτάνει η αντιπαλότητα με τον απέναντι οπαδό». Κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει η «ταυτότητα» του αντιφασίστα οπαδού να συνοδεύεται και με κάποια ακόμη χαρακτηριστικά που έχουν να κάνουν με αυτό που εμείς αποκαλούμε «οπαδική κουλτούρα». Δεν γίνεται δηλαδή να «τα παίρνεις» από τη διοίκηση, να είσαι λιγότερο ή περισσότερο υπάλληλος και κατά τα άλλα να δηλώνεις «αντί» γενικώς. Σε αυτό το θέμα επικρατεί ένα χάος και χίλιες δυο αντιφάσεις στους περισσότερους οπαδούς και πολλές φορές σε συζητήσεις, σχόλια και οπαδικά φόρουμ γίνεται τελείως κατανοητό το μέγεθος του… χάους. Είναι σημαντικό για τη βελτίωση της εικόνας του οπαδικού κινήματος {ωπ, χρησιμοποιήσαμε εμείς τέτοια ορολογία…} που λέγαμε και πιο πάνω, η δήλωση περί αντιφασισμού να είναι επί της ουσίας και όχι λόγω μόδας ή ιδεολογικής κάλυψης άλλων συμπεριφορών. Πάντως, ανεξάρτητα από την ουσία ή όχι του πράγματος, το γεγονός πως μας προβληματίζει το πώς ορίζει ο κάθε οπαδός τον όρο αντιφασίστας και αντιφασιστικός αγώνας στα γήπεδα και όχι τον όρο φασίστας και εθνικιστικές-ρατσιστικές κορώνες στα γήπεδα (όπως συμβαίνει ας πούμε σε πολλές χώρες των Βαλκανίων) είναι σίγουρα πολύ θετικό! Και προσθέτουμε: δεν γίνεται να δηλώνεις αντιφασίστας και να την πέφτεις σε ένα οπαδικό φεστιβάλ που έχει 100% αντιφασιστικά χαρακτηριστικά, ανεξάρτητα αν προσπαθείς να διαχωρίσεις το οπαδικό με το πολιτικό. Δεν γίνεται να την πέφτεις σε ένα αυτοδιαχειριζόμενο κοινωνικό χώρο με 100% αντιφασιστικά χαρακτηριστικά επίσης, που μάλιστα το προηγούμενο διάστημα έχεις διαδηλώσει μαζί τους (κάποιοι τελοσπάντων) σε αντιφασιστική διαδήλωση, με το επιχείρημα πως το πέσιμο δεν είχε να κάνει με πολιτικές και ιδεολογικές διαφορές, αλλά με την «επίθεση» στο δόγμα «εδώ μόνο ΑΕΚ». Κάποια στιγμή αυτή η κουβέντα, η σχέση δηλαδή αντιφασισμού και οπαδισμού ή όπως συνηθίζουμε να λέμε εμείς «τα όρια του οπαδικού αντιφασισμού και του αντιφασιστικού οπαδισμού», πρέπει να ανοιχτεί και να ξεκαθαριστεί. Ξέρουμε πολύ καλά πως υπάρχουν χίλιες δυο διαφορετικές ερμηνείες ανάμεσα στους οπαδούς για αυτή τη σχέση, για αυτήν την «ταμπέλα».
Ελπίζουμε στο μέλλον, γιατί είναι σίγουρο πως θα υπάρξουν ανάλογες καταστάσεις (με πρώτα παραδείγματα τα γήπεδα του ΠΑΟΚ και του ΠΑΟ να υπάρξει από την πλευρά των οπαδών διαφορετική διαχείριση των όποιων διαφωνιών και αντιθέσεων. Ανεξάρτητα αν οι «απέναντι» είναι 15 και 25 «γραφικοί» ή εκατοντάδες με διαφορετική άποψη. Αναλόγως τη σκοπιά του καθενός, βλέπει και τα πράγματα αλλιώς. Άρα δίκιο μπορεί να έχουν και οι μεν και οι δε. Το θέμα είναι πώς διαχειρίζεται ο καθένας μια σύγκρουση, ίσως, δύο διαφορετικών λογικών. Οι μεν δε μπορούν να κατανοήσουν τους ιδιαίτερους κώδικες της οπαδικής νοοτροπίας και οι δε δεν μπορούν να αντιληφθούν πως οι αντιδράσεις έχουν να κάνουν με πολιτικά κριτήρια και όχι επειδή είναι «αλλόθρησκοι». Δεν διαλέγουμε πλευρά λοιπόν. Είμαστε οπαδοί, μας αρέσει το γήπεδο και η κερκίδα, και ειδικά τα τσιμέντα και τα παλιομοδίτικα κλειστά, έχουμε ζήσει τρομερά έντονες, συναισθηματικά, στιγμές βλέποντας την ομάδα μας, έχουμε μια συγκεκριμένη άποψη για αυτό που ονομάζουμε «οπαδική κουλτούρα» και φυσικά είμαστε δρώντα πολιτικά υποκείμενα, είμαστε στο δρόμο και συμμετέχουμε σε κινηματικές διαδικασίες, και δεν είμαστε κολλημένοι με την μπάλα. Δεν αισθανόμαστε άσχημα για αυτό. Ίσα ίσα. Και παλεύουμε με τις αντιφάσεις μας όπως όλος ο κόσμος…
ΥΓ. Το αιματοκύλισμα στην διαδήλωση αλληλεγγύης προς τη Στρούγκα στις 3/7 τελικά δεν έγινε ποτέ. Το ξεκαθάρισμα λογαριασμών μεταξύ οπαδών και «πολιτικών» θα καθυστερήσει λίγο…
Υ.Γ.2 Απομένει όμως και κάτι άλλο ΕΞΙΣΟΥ ΒΑΣΙΚΟ – η θέση μας για το τί σημαίνει γήπεδο είτε εντός είτε εκτός, πολεοδομικού ιστού. Γήπεδο με οναματεπώνυμο χορηγού; Γήπεδο με παράπλευρες…κερδοσκοπικές δραστηριότητες; Γήπεδο με μουσείο; Γήπεδο έτσι ή γήπεδο αλλιώς;
[…] Δεν είναι η πρώτη φορά που οι οπαδοί της ΑΕΚ -ενός συγκεκριμένου συνδέσμου, του γνωστού- επιτίθενται σε κατοίκους της περιοχής. Πριν λίγο καιρό είχε γίνει ακόμη πιο βίαιη και σοβαρή επίθεση σε αυτοδιαχειροζόμενο στέκι. […]
Ενδιαφέρουσα ανάρτηση που χάνει το γούστο της, με την αντιγραφή αυτής της συγκεκριμένης παραπομπής…